Dieta wegetariańska

Choć jest to niekiedy dość trudne, jednak wiele osób może zdecydować się na dietę niemal pozbawioną produktów odzwierzęcych. Wegetariańskie… Wyróżnia się różne odmiany diety wegetariańskiej. Najbardziej radykalne to weganizm i frutarianizm. Pierwsza z nich eliminuje wszystkie produkty odzwierzęce, takie jak oczywiście mięso, jajka i mleko, a także ¬– choć nie każdy o tym pamięta – miód. ¬¬Niektórzy uważają, że prawdziwy weganin, to nie tylko dieta, ale również sposób bycia, dlatego wiele osób, oprócz zmiany jadłospisu, nie kupuje produktów firm, które testują swoje produkty na zwierzętach i rezygnuje z zakupu na przykład puchowej kołdry. Frutarianizm to zaostrzona forma weganizmu – owoce i warzywa jedzą wyłącznie na surowo. Dopuszcza się ogrzanie tych produktów do około 36°. Wiele osób uważa, iż nawet tak rygorystyczne diety nie powodują poważnych niedoborów, choć konieczne jest suplementowanie witaminy B12. Na tak surową formę diety powinny się jednak decydować jedynie osoby, które radziły sobie na „niższych poziomach”. Są to: dieta laktoowowegetariańska, gdzie rezygnuje się z mięsa (także ryb) i owoców morza. Większość nie stosuje także przypraw takich jak kostka rosołowa czy „vegeta”, nie tylko ze względu na możliwą zawartość wołowego tłuszczu, ale także zastosowane konserwanty i sztuczne aromaty. Jak wskazuje sama nazwa, można jeść jajka i mleko, dlatego na taką dietę może przejść zazwyczaj więcej osób niż na weganizm. Laktowegetarianizm dopuszcza z produktów zwierzęcych jedynie mleko. O czym trzeba pamiętać w codziennej diecie? Nie warto spieszyć się z pełnym przejściem na tego typu dietę – często potrzeba czasu, by organizm przyzwyczaił się do nowego sposobu żywienia i przechodzenie w jeden dzień jest dość ryzykowne. Najlepiej zacząć od laktoowowegetarianizmu i powoli zastępować produkty zwierzęce roślinnymi. Nie oznacza to wcale, iż osoby spożywające mięso odżywiają się zdrowo. Często zapominają one, że jedzenie produktów pochodzenia zwierzęcego wcale jeszcze nie oznacza niedoborów w diecie. Przede wszystkim warto wprowadzić naturalne oleje do codziennych posiłków, bez względu na rodzaj diety. Jest to dobre źródło kwasów omega 3 i 6, które są niezbędne dla zdrowia.